Interrail Maj 2014 - Let's do this'

Okej, where to start? Åker alltså ner till Göteborg om precis en vecka för att spendera kommande månad ute på vift. Tänkte skriva något djupt om hur snabbt allt har gått och hur tankarna har gått från panik till excitement till panik osvosv. men tror jag nöjer mig med att besvara hur, när och var. 
 
När? 
Torsdag den 1 maj sätter jag mig på nattåget ner till Göteborg där jag är framme runt 11.40 den 2a maj. Möts där upp av min nyfunna vän och reskompis Jennie och därifrån reser vi vidare till Köpenhamn 13.40 (so god damn sj om nattåget blir försenat!!). Kommer fram till Köpenhamn runt 17.30. Resandet tar dock inte slut där utan samma kväll (minns inte när dock) så åker vi nattåg till Berlin och om allt går som planerat så är vi framme i Berlin runt 05.00 på morgonen. Stannar där i minst 2 nätter and then, where do we go when we go from here? Vem vet..
 
Hur?
Vi har köpt ett Interrail Global Pass 30 dagar vilket innebär att vi får resa fritt runt i Europa i 30 dagar. Eftersom att tågkorten inte gäller i sitt födelseland så börjar våra kort gälla i Köpenhamn. Halva grejen med resan är att man ska kunna vara spontan och bestämma från dag till dag vart man vill och så och därför har vi bara bokat första destinationen vilket är Berlin. Själva kortet kostar 3975 svenska riksdaler för en ungdom. Utöver den kostnaden så kostar det en viss summa att reservera en plats på tågen vilket kan kosta allt mellan 30-500kr (det kostade t.ex. 250kr för att platsreservera vårat nattåg till Berlinos) beroende på vilket land man befinner sig i, om det är snabbtåg/regionala tåg/nattåg und su weiter. Man måste såklart inte platsreservera varje gång (vissa tåg har dock ett krav på detta) men det kan ju vara nice att veta att man har sin stol att sitta på så man inte behöver stå i korridoren eller så. 
Det man kan göra då är att när man har bestämt sig när man ska åka vidare till nästa ställe och vart så går man bara in på den lokala tågstationen och reserverar sin plats på tåget och bokar boende eller vice versa.
 
 
Var?
...Europa? Nämen, denna fråga är nästan svårast att besvara.. Vi har valt att inte ha en exakt resrutt spikad innan eftersom att vi vill att det ska finnas möjligheter att vara spontan och bara fara dit man känner för + att det är svinsvårt att bestämma sig för vart man vill och när haha. Har ju dock förstås pratat och halvt bestämt en del ställen som vi känner "dit vill vi verkligen" men när och hur många dagar det blir på varje ställe får vi se!
I stora drag så har vi iaf tänkt att börja i öst/centraleuropa, jobba oss från Berlin och rakt neråt för att sedan ta av till vänster och ta västeuropa på vägen tillbaka mot Sverige. Svårt att förklara då vi knappt vet själv haha! :D 
 
Haha jag har verkligen sjukaste målarskillzN! Nämen det är väl tänkt att vi ska hålla oss inom de svarta områdena, kanske lite mer i spanien och så men på ett ungefäääär.
 
Väljer att lägga till en punkt här:
 
Med?
Har väl kanske nämnt tidigare i bloggen hur jag verkligen har övervägt att åka på denna tripp själv då jag inte haft någon här hemma som har nappat riktigt då många pluggar, jobbar och jaa.. inte har samma planer. Att inte åka har som inte riktigt funnits på kartan men på något vis så skulle det ju kännas bättre att ha någon med sig av förklarliga skäl även fast det kan vara 'coolt' att åka själv. Jag skrev då ett inlägg på reseguiden.se där jag skrev lite om vilka visioner jag hade eller hur man säger under kategorin "reskompisar".
Där fick jag ett svar av en Jennie från Göteborg, spännande! Vi började prata lite på facebook och det kändes allmänt bra så då pratade vi lite i telefon i typ timmar? Ett bra tecken!
Pratade lite mer och lite mer och sedan bestämde vi oss bara att nu jäklar kör vi! Detta var ungeför för 3.5 veckor sedan så allting har verkligen gått så himla fort från att stå på 0 och inte ha någon att resa med till att nu verkligen vara påväg!! Har bara fått bra vibbar av henne (hej jennie om du någonsin kommer läsa detta hehe) och har en allmänt bra känsla inför allting. :D
 
Ja, det blev väl inte så kortfattat som jag tänkte även fast jag delade upp i punkter - the typical tig.
 
Det är alltså endast e n v e c k a tills vi åker, så sjukt spännande, pirrigt, roligt - you name it!
I tisdags så bokade vi vårat boende i Berlin och igår så var Jennie på centralen och fixade allt med de första resorna och interrailkortet, verkligen skönt att ha det klart, hann bli liiiiite panik där då vi inte hittade något boende dit vi skulle först men allt ordnade sig tillslut.
Nu är det bara den där jäkliga packningen man måste tänka på, men det orkar jag inte tänka på just nu.
 
Nej nu måste jag sluta skriva innan fingrarna ramlar av, BYE.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0