Magnetic Island; Horseshoe bay & Alma Bay'

Efter att ha hängt med djuren i lite mer än 2h så började klockan närma sig 2 och våra magar började kurra. Vi satte oss då på en restaurang och åt en riktigt god spaghetti bolognese. Chillade sen runt på stranden lite innan vi tog bussen till en annan strand vid namn Alma Bay där vi mest satt och tog det lugnt och njöt utav stillheten.

Åkte sedan tillbaka till Townsville och hängde på terminalen ett tag innan vi satte oss på bussen mot Airlie Beach och det är ungefär där vi är i skrivande stund. Ska nu snart lägga bort ipaden och försöka sova en blund.

Horseshoe bay

Alma bay

Bungalow Bay Koala Village'

Hallådär!

Idag så tog jag och eve färjan över till Magnetic Island där vi spenderade vår dag.
Det har varit mulet nästan hela dagen vilket har varit så himla skönt då man känner att man behöver lite vila från solen.
Vi började med att ta bussen ut till Horseshoe Bay där vi gick på en "wildlife-tour" där vi fick se och hålla i en massa djur. Höjdpunkten var definitivt när vi fick hålla i en koala och ta kort med dem, sååå mysiga. De är verkligen världens sötaste djur!
Efter att vi fått matat papegojor, hållt i sköldpaddor, ödlor och koalor så var det dags att få hålla i en orm vilket jag själv hade lyckats övertala mig själv att göra, trodde jag iallafall. Efter att ha hållt i en ödla och tyckt det var ganska obehagligt så var det bara att acceptera att jag inte kommer kunna ha en jävla orm runt halsen haha. Wellwell, maybe some other time.

En wombat, så otroligt fulsöta

On our way to Townsville'

Sitter för tillfället på bussen mot Townsville där vi som sagt stannar en natt. Anledningen till att vi stannar till där är att imorgon så åker jag, elon och eve på en dagstur över till Magnetic Island som vi hört ska vara väldigt fint.
Så imorgonkväll efter det så fortsätter vi neråt mot Airlie Beach där vi har 6 hostelnätter inbokade, är så taggad!

I alla fall, igårkväll så blev det häng på hostellet och kvällen avslutades ännu en gång med en nattpromenad ner till stranden för att kolla på stjärnorna.

Idag så checkade vi ut vid 10 men hängde ändå kvar på hostellet framtill 15 då vår buss gick.
Då det fortfarande är supervarmt ute så spenderades även denna dag i poolen inann det var dags att säga hejdå till Mission Beach och Absolute Backpackers.

Mission Beach'

Var meningen att detta inlägg skulle publiceras igårkväll men mitt wifi tog slut så det kommer nu istället:

Tjenare! Vi är nu inne på andra dagen i Mission Beach.

Efter att ha skydiveat och hängt ett tag på hostellet i Cairns så tog vi bussen vid 19-tiden till Mission Beach. Bussresan tog cirkus 2h och efter en välbehövlig dusch så gick vi till sängs och somnade nästan direkt.

Första dagen så spenderades heeeela dagen i poolen då det knappt gick att vara uppe på land. Så jäkla gött var det!

Kvällen spenderades här på hostellet där det blev lite vindrickande, quiz och skönt häng med folket här. Då alla andra hade gått och lagt sig så följde jag och Andreas med några här ner till stranden för att kolla på stjärnorna och jäävlar vad magiskt det var. Har aldrig sett en sån stjärnklar himmel, så fantastiskt vackert!

En del kortspel hinns även med underr dagarna.
Här har vi en sausage-sizzle som hostellet bjöd på i söndags. DEt är i princip en helt vanligt korv med toast som korvbröd men ojoj vad gott det var.

Idag blev en repris på gårdagen, det vill säga: poolhäng! Så himla gött och kravlöst.
Tog även en sväng ner till den underbart fina stranden här och strosade runt. Det är "manet-månad" här uppe i norr så det är badförbud typ överallt då ett "sting" från en manet kan döda en inom 40min typ vilket är lite synd då det hade varit riktigt härligt att få hoppa i havet.

Just precis i detta nu så sitter vi och bokar lite bussar och boende inför kommande dagar. Vi har även hunnit äta en riktigt god kycklingsallad som vi tillagade här på hostellet.

Imorgon så rör vi oss neråt mot Townsville där vi stannar en natt innan vi åker vidare mot Airlie Beach.

I've touched the sky'

Okej peeps, jag vet faktiskt inte hur jag ska beskriva denna dag med ord. Kan inleda med: JAG HAR FAN SLÄNGT MIG UT FRÅN ETT PLAN! Hur stört är inte det egentligen? Tror nog ingenting kommer toppa den känslan, någonsin.
Hoppa fallskärm/skydiva har alltid varit något som man drömt om att göra men att den drömmen skulle gå i uppfyllelse trodde jag faktiskt inte. Men nu är det gjort!! Känns helt galet. Från sekunden man satte sig i planet tills man landat på marken så gick man på högvarv och jäklar i mig vilken fantastiskt upplevelse det var. Så om någon funderar på att göra det, GÖR DET! Finner det väldigt svårt att någon ska ha ångrat sig efter att ha gjort det. Nu vill man bara göra det igen, igen och igen.

Well, hur gick det till då?
Jo för det första så var vi tvungen att kliva upp vid 6 nångång för att hinna käka frukost, packa ihop allt och checka ut innan vi satte oss i minibussen som skulle ta oss till "the drop zone".
Vid 8-snåret så rullade vi iväg med gänget som skulle skydiva denna dag. Efter cirkus en timmes bussfärd så var vi i princip mitt ute i ingenstans vid en typ av flygplats aka. the drop zone. Vi fick sedan lite information innan det var dags för oss att sätta på oss alla grejer, träffa våran 'partner' som skulle hoppa med en och sen så vare dags att sätta sig i det lilla flygplanet upp. Efter att ha åkt runt ett tag och kommit upp till 4000m så var det då dags, dags att kasta sig ut ur ett flygplan. Tänker som sagt inte ge mig in på att försöka förklara känslan mer än att säga att man kände sig så jävla levande.

Landningen skedde på Etty Bay (?), en söt liten strand mitt ute i ingenstans typ. Därefter åkte vi buss tillbaka till the drop zone för att vänta på alla andra som skulle hoppa. Efter en timme eller så, så satte vi oss på bussen igen för att åka tillbaka till Etty Bay för att hämta upp de andra som hade hoppat.
Sedan så for vi tillbaka till Cairns och satte oss på hostellet och drack lite svalkande i väntan på att våra filmer & foton skulle bli klar.
Har inte lyckats föra över det från usb:t till ipaden men så fort jag har dom så kommer dom (förhoppningsvis finns det någon bild man ser någorlunda ut haha) läggas upp här. Än så länge så får bilderna från kameran duga. :)

Spending some money that we'll probably need later'

Hallådär! Imorse så vaknade jag upp i princip helt frisk vilket kändes så jäkla skönt. :)
Efter en frulle som bestod utav bananpannkakor(aka det bästa jag vet) för min del så gick vi till en väldigt stor galleria här i Cairns där hela förmiddagen spenderades. Det fanns över 180 butiker i den tror jag! Då man lever med en tight budget så är det bara att försöka hålla hårt i pengarna och bara köpa något man verkligen behöver vilket jag tror jag lyckades med idag. Det är dock väldigt svårt, de har så mycket snyggt här i Australien som gör att man ba vill tömma ur hela sin ryggsäck och fylla upp den med nya kläder och dylikt.

Efter 2 nångång så gick vi tillbaka och åt lite lunch och nu ligger vi bara och slappar inne på rummet där vi har grymt bra AC, det går knappt att vara ute i köket och utomuhus är det ännu värre.
Planerna för kvällen är att senare gå ut och äta lite mat och sedan får vi se vad som händer.
Imorgon så checkar vi ut från detta hostellet och närmare kvällen så lämnar vi Cairns och beger oss till nästa destination - Mission Beach!

The Great Barrier Reef'

Vilken dag vi har haft, helt underbart!
Vi klev upp runt 6 för att befinna oss nere vid "Reef Fleet Terminal" vid halv 8.
Runt halv 9 så åkte vi iväg med båten som vi skulle spendera våran dag på.
Vi åkte i någon timme eller så tills vi kom fram till de rev vi skulle snorkla i/vid. Alltså, trust me, detta var det coolaste någonsin!! Detta är något alla måste testa någongång i sitt liv. Vi stannade på 3 olika ställen för att snorkla/dyka och däremellan så låg man typ ute på däck och solade och bara tog det lugnt. Vi åt även en fantastiskt god lunchbuffé!
Det enda som saknades var en gopro/undervattenskamera då man hade kunnat fått riktigt coola bilder/videos.

Anyways, hade inte kameran uppe så ofta på grund av att det var så blött överallt på båten men knäppte några bilder iaf.

Alltså kolla hur sjukt blått vattnet är!

Kom tillbaka vid 17-tiden och sen dess har vi mest chillat på hostellet och ikväll lär det bli ännu en lugn kväll då man är rätt seg efter en heldag i vatten. Måste ju även vara på topp tills lördag då en till grej från my bucket list ska prickas av!

Happy Birthday!! :D

Det var ju inte vilken dag som helst igår utan det var ju även Andreas födelsedag så det firade vi med att äta lite tårta! :D

The Village in the Rainforest'

Okej, satt ärligt i minst en timme igår och försökte få upp det här inlägget men typ precis innan jag skulle publicera så försvann det. Sååå, jag tar det lite snabbt nu istället.

Iaf, igår så åkte vi till en liten by som heter Kuranda som ligger mitt inne i regnskogen.
Vi tog oss dit genom att åka linbana precis ovanför regnskogen vilket var väldigt häftigt. Vandrade sedan runt inne i byn lite, gick på marknader och hade det allmänt mysigt trots att det var 35+ i skuggan. Vid 2-tiden nångång så satte vi oss på ett tåg som tog oss tillbaka till Cairns. Detta var också en upplevelse i sig då vi nu fick åka igenom/jäms med regnskogen istället för ovanför den.
Det var allt som allt en superbra dag och nu kan jag även bocka av en grej från min bucket list: besöka en regnskog.

From Sydney to Cairns'

Tjenamoss!

Igår så checkade vi som sagt ut från Surfside och for in till stan och hämtade ut våra bankkort innan vi började röra oss mot flygplatsen.
Landade i Cairns vid 21.00 och då tog vi en taxi till hostellet och sen så gick de flesta av oss och sov.

Bara för att vi är så jäkla snygga så bjuder vi här på två bilder sen flyget

Denna natt kan ha varit den sämsta nånsin då jag inte alls mådde bra.
Redan under gårdagen så började jag känna mig dassig och det blev inte bättre utav att sitta på ett kallt flygplan. Blir ju sällan sjuk men när jag väl blir sjuk så ligger jag typ och knappt kan röra mig i 1-2 dagar.
Har därför hållt mig inomhus idag och bara vilat då vi har några hektiska veckor framför oss with loads of activites.
Skippar därför utgång ikväll och ska väl istället snart röra mig till sängen satt jag förhoppningsvis är någorlunda frisk tills imorgon.

Här har vi Elon & Maddison vid middagen. Maddison träffade vi nere i Bondi så han hängde med oss upp hit då han skulle möta upp någon och sen resta östkusten också. Det roliga är att han är från Kanada och det första han sa när hörde att vi var svenskar var att han har kusiner uppe i Örnsköldsvik, vad är oddsen?

Last few days in Bondi'

OKej, idag är det alltså söndag och vi har bara en natt kvar på Surfside i Bondi.
Blogganden har helt lagts åt sidan då vi inte använder wifit nånting pga att det kostar pengar. Sen så har dagarna mestadels sett rätt lika ut.

På dagarna så hänger man antingen på stranden, är ute och promenerar i närområdena eller hänger på hostellet, hur härligt som helst!

Bara för att några bilder är bättre än inga alls så kommer här fyra dassiga mobilbilder sen igår då jag Eve och Andreas vandrade runt i Bondi.
Såhär kan en fancy-middag på hostellet se ut

På kvällarna efter man gjort mat och ätit så sitter och umgås med alla på hostellet på uteplatsen och de två senaste kvällarna (fre+lör) har slutat med utgång.
I fredags så gick vi till "The Bucket List" vilket är en bar som ligger längs bondi beach, riktigt mysigt.

Igår så chillade vi ett tag på hostellet innan vi for på förfest hos Elins kusins kompis innan vi drog in till junction och gick till El Topo, riktigt bra klubb med svinbra musik!

Idag så sov vi enda framtill halv 12 och efter lite frulle och häng här så gick vi ner till stranden och chillade i några timmar.
Just i detta nu så har jag precis packat ner typ allting i ryggsäcken då vi rör oss norrut imorgon.
Tanken var att stanna här i Sydney till åtminstone nyår men vi bestämte oss lite spontant att vi skulle resa östkusten direkt istället. Så imorgon checkar vi ut härifrån och runt 19-tiden så flyger vi upp till Cairns.

13 november'

Well, igår så var det onsdag och en hel vecka sen vi lämnade lilla Övik och Sverige för ett betydligt större Sydney och Australien. Trivs verkligen superbra här borta och jag ångrar inte en sekund att jag tog chansen och åkte.
Även fast livet i en ryggsäck på ett hostel har sin charm så längtar jag tills vi hittar en lägenhet så att man får något eget.

Igår så inleddes dagen med en lång promenad från Bondi till Coogee vilket tog mig ca 2.5h. Kom tillbaka vid 13-snåret och då blev det lite lunch innan vi gick ner på stranden. Solen låg på rätt bra och det får jag verkligen känna på nu då jag har varit så klantig och bränt mig. Den största brännan är dock från promenaden vilket jag verkligen inte räknade med pga. att det var molningt under tiden jag gick men har ju fått kvitto på att det tar ändå.

Efter en dusch och lite middag så blev det lite vindrickande här nere på hostellet med alla som bor här vilket resulterade med en utgång på något ställe här där det faktiskt var riktigt kul.

Klockan är nu snart 2 och idag har jag väl mest chillat, gått på en prommis och nu sitter vi och äter lite lunch.

Vågorna är verkligen helt otroliga här och det är så sjukt ballt med alla som surfar!

Bondi Beach'

Okej, min kamera är återställd till sitt normala beteende! Överlycklig!!!!!

Annars då, vi har nu förflyttad oss från mitten utav Sydney till Bondi Beach där vi har 7 hostelnätter inbokade. Förutom att det är jääävligt nice att bo 2min från one big ass beach så är det en sån himla lugn och harmonisk stämning här ute, riktigt chill med andra ord.

Japp, det där skrev jag i måndags när vi precis hade kommit fram till hostellet i Bondi. Det visade sig att vi inte har gratis wifi här vilket suger så därför har bloggandet fått lida.

- my camera is broke + livet i Sydney är jävligt gött!

Okej, let´s begin with the bad news: är helt säker på att min kamera är sönder vilket känns så jävla snordrygt. Är ju den som vill ta kort på allt så måste lösa detta problem snarast. Förhoppningsvis så behöver jag bara köpa ett nytt objektiv eller dylikt så kanske det inte blir fullt lika dyrt som att köpa en helt ny vilket känns som en dryg extrakostnad såhär i början.

Men förutom det och dryg jetlag så är livet här på andra sidan jorden väldigt härligt. Vädret har verkligen varit på topp varje dag!

Igår så gjorde vi inte så mycket, vi chillade i Hyde Park på förmiddagen och sen så sov vi typ från 16.00-20.00 innan vi åt lite middag  innan alla gick och la sig igen.

Idag så klev vi upp i någorlunda tid och efter att ha chillat lite på morgonkvisten så började vi gå mot Sydney Harbour för att sightsee:a litegrann nu när vi ändå bor mitt i stan. Efter att ha kikat på Sydney Harbour Bridge och Operahuset på avstånd så satte vi oss ner och tog en pizza till lunch, sjuuukt gott var det med tanke på att vi inte ätit så himla bra de senaste dagarna.
Efter det så gick de andra hem medan jag och eve fortsatte promenera runt och ba njöt utav tillvaron. Vi tog en sväng förbi operahuset innan vi gick runt i stan och  kunde inte motstå att shoppa litegrann.

Well, vet väl inte hur mycket bilder det kommer bli nu när jag ej har någon kamera men ska försöka ta lite med telefonen och så.

Första dagen i Sydney'

Jameen hallådär!

Efter ytterligare 9h på flyg så landade vi i Sydney runt 07.15 på morgonen. Allting gick riktigt smidigt i tullen och så, så det var skönt. :D

Efter att ha lämnat väskorna på hostellet så gick vi runt lite i stan och fixade lite praktiska saker som australienskt telefonnummer och så. Nånstans där mitt på dagen så slog jetlaggen till rejält vilket ledde till att vi somnade i några timmar på hostellet.
Sov till 20.00 ungefär och då mötte vi upp Elons kompisar som bor här i Sydney, vi satte oss på en pub och chillade ett tag innan tröttheten slog till igen och vi gick och la oss.

Hong Kong baby!

Men tjenareee! sitter atm på flygplatsen i Hong Kong i väntan på nästa flyg som går mot SYdney! Det blev lite förseningar på Arlanda satt vi blev ombokade till ett annat flyg. Istället för att åka hit till Hong Kong via London så fick vi ta en sväng förbi München istället. I skrivand stund så har vi avverkat ca. 13h på flyg och har nu sista 9 to go.
Landar runt 7-tiden på morgonen lokal tid och då blire väl att Försöka leta vårat hostel och sen utforska Sydney

21.17'

Hade tänkt att göra en ny design men har verkligen inte haft tid nu och har inte haft någon inspiration tidigare! Sååååååatte det får bli en liten nygammal istället, det blir en förändring iaf!

Inför resan - utgifter'

Vad kostar det att åka till Australien? Hur mycket pengar behöver man? Alltså jag har fortfarande ingen aning haha. Men förrutom småsaker som typ tvättlina, vakuumpåsar, solskyddsfaktor och sånt som man behövt köpa så har dessa varit de "stora" utgifterna nu innan resan:

5307:- Flygbiljett Stockholm - Sydney med mellanlandning i London & Hong Kong
690:- Flygbiljett Övik - Sthlm
2770:- Work & Holiday visum 1 år
320:- Internationellt körkort
199:- Foton till internationellt körkort
915:- Vaccin hepatit A + B
4332:- Reseförsäkring 1 år Folksam (som ett tillägg till min hemförsäkring)

Totalt: 14533:-

Packningslista Australien'

IMORGON ÅKER VI TILL AUSTRALIEN!!! Hur sjukt låter inte det? Fyfan, även fast man pendlar mellan ett nervsammanbrott och ren lycka så känns det jäävligt bra!
Tror även att jag typ är klar med det drygaste - att packa!
Bara för att underlätta för nästa gång man åker iväg så ska jag skriva ner packlistan här.
Min kamera verkar också ha börjat strejka nu (bra tajming där!!), förstår inte, bilderna blir alldeles flammiga?

Japp här har vi allt när det låg utspritt över the whole bed

I stora ryggsäcken så finns detta:
Kläder:

- ballerinaskor

Väskor:
- Tygväska
- Axelbandsväska + "clutch"

Övrigt:

- Skavsårsplåster + vanliga plåster
- Handdesinfektion
- Våtservetter

I handbagaget som jag packar i min kånken:

Elektronik (typ allt i den gråa påsen):
- Telefon + laddare

- Körkort + internationellt körkort
- Bankkort swedbank + ica
- Växlade pengar

Kopior på andra viktiga papper:
- Bokning hostel
- Försäkringspapper
- Kopia på pass och körkort
- Kontoutdrag
- Intyg för receptbelagd medicin (p-piller)

Övrigt:
- Kortlek
- Tuggummi

Last night'

Jomenvisst, sista kvällen ute i övik på ett tag spenderades med dessa brudar! Vi började kvällen hos jossan där hon hade styrt upp med ost & kex och annat gott! For sedan in till statt där kvällen fortsatte med mycket dans och gött häng. Innan 1 så klev the man of the evening up på scen och leverade, haha. Nämen fifan, Günther, vilken pärla!

Fredag & lördag'

Jamen tjenaaa!

I fredags så jobbade jag min sista dag på hemtjänsten i Gullänget, väldigt blandande känslor! Har jobbat där i över ett år nu och har verkligen haft världens bästa arbetskamrater.
Efter jobbet så blev det en sväng på friskis innan jag åt middag med familjen. Kvällen spenderades hos min kära vän Lovisa där hon bjöd på julmys och skräckfilm - 2 flugor i en smäll med andra ord.

Igår, lördag så klev jag upp vid 8 för att sedan befinna mig på friskis på morgonspinning, alltid lika gött efteråt!
Lite senare på dagen så for jag och mami på mormor och morfars grav och tände lite ljus och så♥