Barcelona part 5'

Sista dagen så gick vi till Flax & Kale för brunch. Fick riktigt bra platser uppe på takterassen precis bredvid deras fina trädgård där de odlade grönsaker, kryddor m.m. Evelina tog pannkakor och jag testade en smoothie bowl. Tog sedan en prommis ner till stranden där vi låg i ett par timmar. Skönt att få slappa lite när det hade varit fullt fart tidigare dagar.

Till middag så satte vi oss på en italiensk restaurang och åt en pizza innan vi tog en buss upp till berget Tibidabo. Uppe på toppen så fanns det en kyrka, ett nöjesfält och en fantastisk utsikt över hela Barcelona.
Temple Expiatori de Sagrat Cor
Bilden gör inte riktigt utsikten rättvisa

Barcelona part 4'

Givetvis så startade dag nummer 4 också med en härlig brunch (seriöst bästa valet att inte ta frukost på hotellet?!) Vi gick till Travel & Cake som är en av alla Cup & Cake restauranger som finns runt om i Barcelona. Maten, atmosfären, servicen, allt var verkligen på topp!
Efter frukosten så tog vi metron till Vallarcarca och började sedan våran vandring upp till Park Güell som är en park designad av Antoni Gaudi - återigen, vilken arkitekt!

När man beställer en avotoast och får det här? Helt fantastiskt.
När vi hade tagit oss till toppen och gått runt lite i parken så satte vi oss ner på närmaste bänk och åt våran lunch som vi hade packat med oss.

Huset som Antoni Gaudi bodde i 20 år
Ingången till parken
Mitt favorithus i hela Barcelona!
Då vi var rätt trötta och hungriga när vi kom tillbaka efter dagens utflykt så gick vi tillbaka till Café Tomate för middag. Jag åt typ världens godaste risotto.

Barcelona part 2'

Dag 2 började som alla andra dagar med en brunch. Vi satte oss på Cosmo som bjöd på mysig atmosfär och riktigt bra brunchmeny, kolla bara på Evelinas frukostbricka med brie och prosciutto!

Strosade sedan runt bland alla butiker i 1-2h vilket räckte gott och väl när det var cirka 35 grader ute. Vi gick sedan ner till ett mexikanskt ställe vid namn Rosa Negra och åt tacos samt släckte törsten med varsin mojito.

Gick sedan en gata bort och hamnade då i Barri Gótic som är mitt favoritområde i Barcelona, så mysigt.

Catedral de Barcelona

Utsidan utav Palau de la Música Catalana, ett konserthus som jag ångrar nu i efterhand att jag inte gick in i eftersom att det ser helt fantastiskt ut om man googlar på det.
Efter att ha spenderat hela dagen på språng så tog vi för en gångsskull metron tillbaka till hotellet där vi slappade lite innan vi gick och åt middag nere vid stranden.

Barcelona part 1'

På fredagen gick vi upp och käkade frukost på Cafè Tomate som låg precis bredvid vårat hotell.
Promenerade sedan runt i Eixample där vi bodde. Vi gick bland annat till 3 utav Antoni Gaudis kända verk. Då vi gått rätt långt i värmen så satte vi oss och åt lunch innan vi fortsatte oss mot vårat slutmål - stranden. Det var runt 30-35 grader varje dag så ett svalkande dopp i havet satt verkligen inte fel.

Casa Milá
Casa Batlló
La Sagrada Familia

Då man var rätt trött och slut efter dagen så tog vi en liten vila på hotellet innan vi fixade till oss lite och gick ut och käkade. Gick sedan och kollade på 'Magic Fountain of Mountjuïc' som var helt ok, lite väl hypeat.