Ljubljana'


Efter ungefär 24h i Venedig så satte jag mig på första tåget mot Ljubljana och Slovenien.
Första bytet skulle ske i en stad som är hälften italiensk och hälften slovensk. När jag kom fram till den italienska så behövde jag ta mig till den slovenska delen och deras tågstation all by myself eftersom att tåget ej gick igenom.
Kom fram dit mitt i natten så bussarna hade slutat gå för längesen, ingen taxi svarade och jag hade typ bara 5% batteri på telefonen. Började känna mig lite panikslagen då jag helst inte ville gå en halvmil genom en okänd stad i mörkret haha. 
Precis då jag insett att det var mitt enda alternativ så såg jag en buss som jag vinkade till och han var så snäll så han skjutsade mig!!! Överlycklig och evigt tacksam, så snäll chaffis. :D

När ja kom fram till stationen så la jag mig på en bänk vid spåren då stationen var stängd. Hann dock inte blunda länge innan det kom fram en annan snäll gubbe som låste upp deras typ "fikarum" där ja kunde sova i någon timme innan tåget kom. Varför är alla så snälla haha?? Fick t.om. en liten kudde att ligga på.



Vid 3 kom tåget och efter ett till byte i Jesenice så var jag framme i Ljubljana vid 7! 
Åt lite frukost på stationen innan jag gick bort mot hostellet och skönt nog så kunde ja checka in på rummet direkt.

Dagen spenderades delvis på en walking tour (som ja dock lämnade rätt snabbt då jag knappt orkade lyssna på hälften av det han sa pga. trötthet) innan jag gick upp till the castle uppe på ett berg mitt i stan.























Gick sedan runt och strosade innan jag bytte om, köpte med mig mat och satte mig i en park och käkade. Tog sedan vägen förbi ett ballt område med massa graffiti innan jag gick hem och la mig då jag hade en och en annan sovtimme att ta igen. 




















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0