From Thailand to Laos'

Halloj!
Efter två veckor i norra Thailand så var det dags att röra oss vidare mot Laos. Klockan 05.30 började vår 2 dagars resa. Skulle inte säga att resan började bra då våran taxi som hostellet skulle beställa till busstationen 06.00 inte dök upp. Började då gå runt i ett dött Chiang Rai i jakt på en annan taxi. Hittade en tillslut och hann precis med 06.30-bussen som skulle ta oss till Chiang Khong.
I Chiang Khong så blev vi avsläppt vid gränsen och tog då en buss över Mekongfloden till Laos. 5min på en buss och sen var man i Laos. Gick rätt smidigt att fixa visumet så efter det tog vi en tuktuk till hamnen där vi hoppade på en slowboat som skulle vara vårat färdmedel för de 2 kommande dagarna.
Efter 6h på båten så stannade vi till i Pakbeng för att spendera natten där. Då vi bott på hostel i 2v så var det nice att få sova i en egen bungalow med en skön och mjuk säng. Kommande dag började rätt tidigt vid 7 då vi käkade frukost för att sedan sätta oss på båten igen som tog oss till våran slutdestination Luang Prabang. Att åka båt längs Mekongfloden var en upplevelse då man färdades genom fantastisk natur och verkligen hade tid till att bara koppla av.

Kom fram till Luang Prabang på kvällen så gjorde inte så mycket mer än att äta middag innan vi slocknade i sängen.
Dagen efter däremot så teamade vi upp med 2 tyskor och hyrde en tuktuk för dagen och åkte en timme utanför stan för att kika på Kuang Si waterfall. Inte alls förvånad att det är ett UNESCO världsarv, har aldrig sett något liknande!

De hade även ett litet zoo/räddningscenter för svartbjörnar

Kom tillbaka till LP på eftermiddagen och gick då ut och åt med Jo och Murtaza. Vi delade alla på papayasallad och någon typ utav jättegod nudelsoppa. Gick sedan och drack några öl på Utopia.

Tanken var att vi skulle stanna minst en dag till i LP men hostellet vi bodde på var fullbokat och vi hade inte riktigt så mycket kvar att göra där så jag, Elina och Jo bestämde oss för att det var lika bra att röra oss vidare mot Vang Vieng.
Hann med att testa sticky rice för första gången till lunch innan vi skulle åka iväg med bussen.